Předvánoční čas představuje období, kdy lidé ve zvýšené míře objednávají zboží na e-shopech a nechávají si ho doručovat přepravními společnostmi. Toho využívají internetoví šmejdi, kteří se podvodnými zprávami přes různé mobilní komunikační platformy a reklamami na sociálních sítích snaží tvářit jako Česká pošta a vylákat z nakupujících peníze.
Typickým příkladem je mobilní zpráva, že objednaný balík je na cestě ke kupujícímu a zbývá uhradit potřebnou částku, často v řádu desetikorun, aby mohla být zásilka doručena. Ve zprávě je přiložený odkaz, který kupujícího přesměruje na platební bránu, kde má klient vyplnit údaje ze své platební karty. Jedná se o podvod, Česká pošta tento způsob úhrady nevyužívá.
Česká pošta dlouhodobě čelí novým podvodným jednáním v souvislosti s inzeráty na prodej či koupi zboží, při němž je zneužito jméno České pošty. Podobné případy se stále množí a liší se pouze v detailech. Postup podvodu je obdobný u různých případů. Podvodný kupující nabízí služby České pošty k doručení zásilky a zároveň nabízí bezpečnou platbu prostřednictvím webových stránek ČP. Požaduje po prodávajícím sdělení údajů k platební kartě, kdy následně dojde k odcizení finančních prostředků.
V dalším případě podvodník kontaktuje prodávajícího, že má zájem o jeho inzerované zboží. Nabízí, že zařídí doručení Českou poštou na vlastní náklady. Pošle jakéhosi kurýra České pošty, který může přijít v jakémkoliv vhodném čase. Podvodník údajně zaplatí za zboží a doručení a následně zašle odkaz pro potvrzení objednávky. Prodávající by měl poté obdržet platbu. Česká pošta tuto službu nenabízí, jedná se o podvod s cílem okrást podvedeného.
Česká pošta veškeré falešné zprávy a phishingové útoky, které obdrží, zveřejňuje na svých webových stránkách jako varování. Na stejném místě jsou také rady a postupy, jak phishingový útok rozpoznat. Na uvedené webové stránky se lze dostat kliknutím na banner umístěný přímo na hlavní stránce webu nebo jej klienti naleznou zde: https://www.ceskaposta.cz/o-ceske-poste/bezpecnostni-informace.
Kromě toho, že Česká pošta dlouhodobě upozorňuje před podobným podvodným jednáním na svých webových stránkách, zapojila se také do nové vzdělávací kampaně České bankovní asociace s názvem #nePINdej! Ta patří k nejrozsáhlejším kampaním v oblasti kyberbezpečnosti, které byly doposud realizovány. Unikátní je i to, že se do ní zapojily jak orgány státní správy, které se kyberbezpečností zabývají, tak klíčové firmy českého byznysu, jichž samotných nebo jejich klientů se podvodné útoky také týkají. Kromě České bankovní asociace, která je realizátorem projektu, a České pošty, jsou do kampaně zapojeny Policie České republiky, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), itego, a.s., CISCO, Thein Security, ČEZ, Mastercard, O2 a České dráhy.