Letní úrazy a jak jim předcházet

Prázdniny jsou jedním z nejaktivnějších období v roce, časem relaxace i dobrodružství. Slunečné letní dny lákají k různým pohybovým aktivitám, končit ale mohou nepříjemným úrazem.

Trávíme více času v přírodě, sportujeme, cestujeme a vystavujeme se tak vyššímu riziku. Většině jde však jednoduše předejít. Mezi běžná letní zranění patří lehké odřeniny a poranění končetin zapříčiněné pádem. Bohužel se ojediněle vyskytnou i vážné úrazy hlavy a páteře nebo těžké zlomeniny.

A proto čeho se vyvarovat a jak se chránit.

Nepřepínat se

U většiny činností, ať už jde o pouhou pěší túru či sportovní výkon, nepřeceňujte své schopnosti.

Příčinou velkého množství zranění je únava a nepředpokládaná náročnost výkonu.          Proto vždy vše pečlivě naplánujte a v průběhu výkonu dělejte pauzy nejlépe ve stínu

a také dodržujte energetický (energetický tyčinka nebo čokoláda) a pitný režim. Buď čistou vodu a nebo tzv. iontový nápoj.

V případě výletu v neznámé krajině nebo méně obydlené lokalitě si zjistěte vzdálenosti do nejbližší obce, případné pomoci – nosit mobil je dnes samozřejmostí, zjistěte si dopředu kontakt na horskou službu nebo RZP apod.

 Ochrana

Na trhu máme dnes celou řadu ochranných prostředků.

Nejběžnější příčinou vážného úrazu je nepoužití ochranných prostředků při sportování jako jsou přilby, chrániče končetin a páteře – takzvané páteřáky.

Přilba by měla být součástí výstroje při většině sportů jako je cyklistika, in-line bruslení, skateboarding apod.

Na brusle či skate je nutné přidat chrániče končetin, zvláště zápěstí. Mimo poranění hlavy je totiž nejčastějším úrazem rozbité, zlomené nebo vykloubené koleno, loket nebo zápěstí.

Statistiky uvádějí, že cyklista bez helmy má 7x vyšší riziko poranění hlavy a 9x vyšší riziko vážného poranění mozku. A navíc, bez přilby na kole riskujete nejen život, ale také výplatu pojistky.

Vodní sporty

Koupání je nejoblíbenější letní aktivitou.

Zde opět platí nepřepínat své schopnosti, nepouštět se daleko od břehu, neskákat do neznámých míst, a především mít z vody respekt.

Bez ohledu na to, kolik vám je let a jak zdatní jste plavci, nebezpečí utonutí hrozí i vám.

Bohužel vážná zranění hlavy a páteře po skoku do vody jsou v létě poměrně častá.

Takové úrazy mohou skončit i ochrnutím nebo smrtí.

U moře buďte velmi obezřetní. Neplavte příliš daleko od břehu a vždy plavejte s doprovodem. Mohla by vás chytnout křeč, a než by k vám někdo doplaval, mohlo by být pozdě.

A také neměli byste do vody skákat rozehřátí. Vždy se nejprve ošplíchejte na končetinách a obličeji. U malých dětí obličej vynechte.

A opět je důležitý dohled, dítě se může utopit i ve velmi mělké vodě.

V hlubší vodě nebo v bazénu stačí i chvilka nepozornosti a dítě zmizí pod hladinou. Proto je mějte neustále na očích.

Skákání na trampolínách

Další častou a oblíbenou letním aktivitou je skákání na trampolíně, a to především u dětí ve věku od 6 do 12 let.

Dbejte na to, aby na trampolíně skákalo pouze jedno dítě, aby se děti nesrazily při skoku. I zde je nutný dohled dospělé osoby, a to i v rámci pohybu ostatních dětí okolo trampolíny nebo i pod ní.

Pozor na přemety, mohou být velmi nebezpečné.

Určitě pro akrobatické prvky je nezbytná předchozí příprava, instruktáž a nácvik s dopomocí kompetentní osoby.

Poškození očí UV zářením

V létě nezapomeňte nosit kvalitní sluneční brýle s UV filtrem, a to hlavně u vody, která odráží velké množství slunečních paprsků a tím se oči mohou poškodit, počínaje prostým zánětem spojivek až po závažnější škody, někdy i trvalého rázu.

Dovádění na hřišti

I obyčejné hraní na veřejném dětském hřišti může být rizikové. Zvláště při větším počtu dětí.

Mezi nejčastější letní úrazy z hřiště patří pohmožděniny, zvrtnutý kotník, otřes mozku, zlomeniny, ale i poranění hlavy a mozku.

Proto mějte i zde děti pod neustálým dohledem.

Popáleniny

Prázdninovou pohodu může překazit nepříjemná popálenina, a to hlavně u dětí.

Ty by měly být od ohně v dostatečné vzdálenosti, aby do něj nespadly, a velký pozor a opatrnost při přikládání. Což děti rády přihazují do ohně v nestřežený okamžik.

Pozor také na rozpálený gril a dostatečný odstup zvláště malých dětí.

Dohled

Dohled je alfou a omegou prevence všech úrazů.

I při maximálním úsilí se poraněním, zvláště těm dětským, nedá úplně zabránit.

Prevencí se však dají následky úrazů zmírnit, proto buďme ostražití a hlavně předvídaví.

Je statisticky dokázáno, že helma zmírní vážnost úrazu hlavy až o 85 %.

Pokud dáváte dětem ochranné pomůcky, měli byste je používat také a děti pak nebudou mít zábrany nosit přilbu nebo chrániče, budou je používat i o samotě a budou to dělat automaticky.

Důležitá je i osvěta. Mluvte se svými dětmi a vysvětlujte jim, proč jsou určité činnosti nebezpečné a co by se mohlo stát, jak se mají chovat na hřišti, nelézt příliš vysoko, rizika kolotočů a houpaček apod.

Pojištění

Pamatujte na možnost pojištění. Na trhu jsou i krátkodobé pojistky, a tak není nutné uzavírat dlouhodobou úrazovou pojistku a můžete se pojistit na dobu dovolené nebo děti na pobyt v letním táboře.

Pojištění vás neochrání před úrazem, ale pomůže s náklady s úrazem spojenými.

Jako je lékařské ošetření, pobyt v nemocnici, rehabilitace a rekonvalescence a případné trvalé následky. A to zvláště při pobytu v cizině.


Krásné letní dny Vám všem přeje

MUDr. Ota Staňo, ortopéd a traumatolog,

lídr Hnutí Správná volba pro Zdraví a Spor do komunálních voleb ve městě Chomutově.

Napsat komentář