Nadšenci odkoupili opuštěné nádraží. Nabízí v něm ubytování

Manželé Macháčkovi před deseti lety zakoupili od Správy železnic opuštěné nádraží v Kovářské na Chomutovsku. Zájemci se v něm mohou ubytovat.

Od té doby kromě jiného odkoupili pozemky kolem nádraží, aby na nich nevzniklo něco, co by do lokality nezapadalo. Podařilo se jim zachránit i další objekty, třeba vodárnu, již má ve vlastnictví další majitel s podobným úmyslem jako Macháčkovi. Na nádraží jsou čtyři vagony, majitelé už dva z nich přebudovali na ubytování. O zážitkové přespání je velký zájem. Peníze utržené z pronájmu tak mohou pár i majitel dalších staveb investovat do rekonstrukce. Informoval o tom spolumajitel Štěpán Macháček.

„My jsme do toho šli s tím, že se nám strašně líbí onen prostor nádraží Kovářská, který má úžasného genia loci, a chtěli jsme si ho užívat a nějak s ním pracovat,“ řekl Macháček. Na výpravní budově už pár odvedl kus práce. Objekt je opatřen novou střechou, nechali opravit zřícené patro, stropy a okna. Budova je tak zajištěná proti dalšímu chátrání. „K nastávajícímu výročí bychom chtěli zpřístupnit veřejnosti vstupní halu s pokladnami a průchodem na nástupiště,“ podotkl spolumajitel.

Ubytování ve vagonech je podle manželů jen začátek. Vagony si opatřili s úmyslem, že v nich budou nocovat a mít zázemí v době, kdy bude parta opravovat drážní budovy. „A tak jsme společně s Pavlem Polákem, majitelem vodárny, přivezli čtyři vagony. A jelikož nejsme na nádraží zdaleka pořád, napadlo nás vagony v době naší nepřítomnosti pronajímat,“ řekl Macháček s tím, že se nápad ukázal jako dobrý krok. O ubytování je obrovský zájem. „Příjem z pronájmu nám výrazně pomáhá s další rekonstrukcí nádraží. Výpravní budova samotná nám má jednou sloužit k bydlení. I tam asi budou prostory k pronájmu a zároveň i malá expozice,“ nastínil plány nadšenec, jenž pracuje jako zahraniční zpravodaj Českého rozhlasu.

Ubytování ve vagonech a jejich funkčnost i podobu navrhl architekt. Vymyslel prosklená posuvná ‚vrata‘, izolaci proti zimě i horku a uspořádání interiéru. „Máme skvělého truhláře, který projekt dopiloval z hlediska prováděcího. Spolu tak mají na výsledné podobě vagonů mamutí podíl. A moc se to podle nás povedlo,“ uvedl Macháček. S ohledem na vysokou obsazenost vagonů se majitelům vynaložené náklady rychle vracejí. Na celé léto jsou vagony beznadějně obsazené. První volný víkend v některém z nich mohou zájemci strávit nejdříve příští rok. Do prázdnin by nicméně chtěli dokončit opravu dalších dvou vagonů, na léto by se tak měly ještě volné termíny objevit.

Majitelé drážních objektů na nádraží Kovářská založili spolek, snaží se zjistit víc o historii nádraží a také natáčejí rozhovory s pamětníky, kteří na nádraží kdysi pracovali. Shání dobové fotografie, výkresy a vzpomínky. „Tohle nás baví a je to součástí našeho nádražního snažení. A že tam byla spousta překvapivých informací, na to vemte jed! Třeba jen vzpomínky na nádražní hospodu, která kdysi v budově bývala, a na její osazenstvo,“ zmínil Macháček.

Nádraží postavila společnost Buštěhradská dráha v roce 1872 spolu s tratí z Chomutova do Vejprt a s přechodem do Saska. Poslední personál nádražní budovu opustil kolem roku 1995. Poté objekt chátral. Vagony – služební vozy, lidově zvané hytláky – se začaly vyrábět v roce 1948 v České Lípě. U nákladního dopravce ČD Cargo slouží dodnes. Vozí se v nich vlakové čety, kterých je zapotřebí při přepřahání vagonů v jednotlivých stanicích. Vagony v Kovářské už byly vyřazené, po pobytu na odstavném nádraží Ústí nad Labem Západ je čekalo sešrotování. „Přijely k nám ale po vlastních, tedy po kolejích. A my jim teď dáváme nový život,“ dodal Macháček.

Zdroj: ČTK

autor: Simona Knotková

Nikdy nezmeškejte žádnou důležitou zprávu.

Sdílejte článek:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

Sdílejte článek:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Pinterest
Email