Manželé Macháčkovi před deseti lety zakoupili od Správy železnic opuštěné nádraží v Kovářské na Chomutovsku. Zájemci se v něm mohou ubytovat.
Od té doby kromě jiného odkoupili pozemky kolem nádraží, aby na nich nevzniklo něco, co by do lokality nezapadalo. Podařilo se jim zachránit i další objekty, třeba vodárnu, již má ve vlastnictví další majitel s podobným úmyslem jako Macháčkovi. Na nádraží jsou čtyři vagony, majitelé už dva z nich přebudovali na ubytování. O zážitkové přespání je velký zájem. Peníze utržené z pronájmu tak mohou pár i majitel dalších staveb investovat do rekonstrukce. Informoval o tom spolumajitel Štěpán Macháček.
„My jsme do toho šli s tím, že se nám strašně líbí onen prostor nádraží Kovářská, který má úžasného genia loci, a chtěli jsme si ho užívat a nějak s ním pracovat,“ řekl Macháček. Na výpravní budově už pár odvedl kus práce. Objekt je opatřen novou střechou, nechali opravit zřícené patro, stropy a okna. Budova je tak zajištěná proti dalšímu chátrání. „K nastávajícímu výročí bychom chtěli zpřístupnit veřejnosti vstupní halu s pokladnami a průchodem na nástupiště,“ podotkl spolumajitel.
Ubytování ve vagonech je podle manželů jen začátek. Vagony si opatřili s úmyslem, že v nich budou nocovat a mít zázemí v době, kdy bude parta opravovat drážní budovy. „A tak jsme společně s Pavlem Polákem, majitelem vodárny, přivezli čtyři vagony. A jelikož nejsme na nádraží zdaleka pořád, napadlo nás vagony v době naší nepřítomnosti pronajímat,“ řekl Macháček s tím, že se nápad ukázal jako dobrý krok. O ubytování je obrovský zájem. „Příjem z pronájmu nám výrazně pomáhá s další rekonstrukcí nádraží. Výpravní budova samotná nám má jednou sloužit k bydlení. I tam asi budou prostory k pronájmu a zároveň i malá expozice,“ nastínil plány nadšenec, jenž pracuje jako zahraniční zpravodaj Českého rozhlasu.
Majitelé drážních objektů na nádraží Kovářská založili spolek, snaží se zjistit víc o historii nádraží a také natáčejí rozhovory s pamětníky, kteří na nádraží kdysi pracovali. Shání dobové fotografie, výkresy a vzpomínky. „Tohle nás baví a je to součástí našeho nádražního snažení. A že tam byla spousta překvapivých informací, na to vemte jed! Třeba jen vzpomínky na nádražní hospodu, která kdysi v budově bývala, a na její osazenstvo,“ zmínil Macháček.
Nádraží postavila společnost Buštěhradská dráha v roce 1872 spolu s tratí z Chomutova do Vejprt a s přechodem do Saska. Poslední personál nádražní budovu opustil kolem roku 1995. Poté objekt chátral. Vagony – služební vozy, lidově zvané hytláky – se začaly vyrábět v roce 1948 v České Lípě. U nákladního dopravce ČD Cargo slouží dodnes. Vozí se v nich vlakové čety, kterých je zapotřebí při přepřahání vagonů v jednotlivých stanicích. Vagony v Kovářské už byly vyřazené, po pobytu na odstavném nádraží Ústí nad Labem Západ je čekalo sešrotování. „Přijely k nám ale po vlastních, tedy po kolejích. A my jim teď dáváme nový život,“ dodal Macháček.
Zdroj: ČTK
autor: Simona Knotková