Podvodníci okrádají přes internet, prodávající by měli být obezřetní

Prodáváte zboží přes inzerát na prodejních serverech nebo sociálních sítích? Buďte obezřetní a dejte pozor na falešné kupující. Jinak  můžete přijít o peníze.  

Podvodníci využívají kontaktních údajů z inzerátů, vydávají se za kupující a snaží se z prodejce různými způsoby manipulovat k provedení různých plateb nebo poskytnutí údajů k platební kartě apod. Nejčastěji pracují pachatelé s podvodnými platebními bránami, fiktivními přepravními společnostmi nebo falešným příjemcem. 

Podvodná platební brána: 

Cílem je nasměrovat oběť na předem připravený phishingový web v podobě platební brány. Pro takový web jsou často ke zvýšení důvěryhodnosti zneužita loga, grafika nebo názvy reálných ověřených doručovacích společností nebo poskytovatelů služeb. 

Podvodná přepravní společnost: 

Cílem je opět manipulace k zaslání peněz na účet podvodníků. V komunikaci často figuruje smyšlená přepravní společnost s věrohodnými
webovými stránkami s obvyklými funkcionalitami jako sledování zásilky, chat s technickou podporou apod. Fiktivní dopravce se snaží navodit iluzi, že jsou peníze za prodávané zboží již na cestě, ale je nutné vyrovnat přeplatek, nedoplatek, zaplatit kauci k uvolnění částky apod. Pokud prodávající manipulaci podlehne a peníze odešle, přicházejí pod různými záminkami další a další výzvy k dalším doplatkům za dopravu, přeplatkům aj. Podvodníci v tu chvíli již cílí na sunk cost fallacy, tedy snahu oběti dotáhnout v tomto případě prodej do konce, když už do něj vložil peníze.  

Zbystřete tedy vždy, když prodej vybočuje ze standardního modelu: podám inzerát -> ozve se zájemce -> zaplatí -> zašlu zboží (popř. zašlu na dobírku). 

PRODÁVÁTE ZBOŽÍ PŘES INTERNET? ZBYSTŘETE VŽDY, KDYŽ SE VÁS KUPUJÍCÍ SNAŽÍ PŘESVĚDČIT K NESTANDARDNÍM POSTUPŮM. NEPŘISTUPUJTE NA PLATBU NEDOPLATKŮ, PŘEPLATKŮ ČI KAUCÍ A NIKAM NEZADÁVEJTE SVÉ PLATEBNÍ ÚDAJE. KUPUJÍCÍ MÁ PLATIT VÁM, NE VY JEMU. 

 

zdroj: PČR 

Nikdy nezmeškejte žádnou důležitou zprávu.

Sdílejte článek:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

Sdílejte článek:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Pinterest
Email