Bateriové vlaky: budoucnost regionální dopravy míří i do Ústeckého kraje

Moderní vlak projíždí stanicí – symbol nové éry regionální dopravy, která míří i do Ústeckého kraje. Foto: Redakce

Po roce provozu se bateriové vlaky v Česku osvědčují jako spolehlivé řešení regionální dopravy. Přinášejí tišší provoz, úsporu paliva i snížení emisí. Jejich další rozšíření však závisí na rozhodnutí krajů – a mezi nimi i Ústeckého, kde by mohly sehrát významnou roli na tratích Chomutovska.

Rok zkušeností: úspora nafty i emisí

První čtyři bateriové RegioPantery vyjely loni v Moravskoslezském kraji. Českým drahám se osvědčily – zvládají přechod mezi elektrifikovanými a neelektrifikovanými úseky tratí i provoz v zimních podmínkách. Za rok najely přes 680 tisíc kilometrů, z toho polovinu čistě na baterie. Výsledkem je úspora 200 tisíc litrů nafty a snížení emisí o 500 tun oxidu uhličitého.

Výhody pro cestující

Bateriové vlaky dokážou na baterii urazit až 80 kilometrů. To znamená, že cestující nemusí přestupovat tam, kde končí troleje – vlak pokračuje dál. Na některých spojích se díky tomu zvýšil počet cestujících až o 20 procent. Nabíjení probíhá při jízdě pod trolejemi, rekuperací při brzdění nebo v depu.

Ústecký kraj v hledáčku

Rozšíření technologie závisí na krajích a ministerstvu dopravy, které objednávají regionální dopravu. Ústecký kraj patří mezi regiony, které připravují výběrová řízení na pořízení bateriových vlaků. Pro Chomutovsko by to mohlo znamenat modernizaci spojení směrem na Kadaň, Klášterec či Žatec – tedy tratí, kde elektrifikace zatím chybí.

Cena a dotace

Nevýhodou je vysoká pořizovací cena. Podle dopravců jsou bateriové jednotky až desetkrát dražší než nové dieselové vlaky. Proto je jejich nasazení možné hlavně na dotovaných tratích. Bez veřejné podpory by se investice nevyplatila. Dopravci zároveň upozorňují, že za cenu jednoho bateriového vlaku lze elektrifikovat několik kilometrů tratě.

Budoucnost technologie

Škoda Group má uzavřené smlouvy na více než stovku bateriových vlaků pro Česko i zahraničí. Vývoj směřuje k vyšší kapacitě baterií, delší životnosti a rychlejšímu nabíjení. Podobně jako u elektrobusů se očekává, že technologie bude rychle zlepšovat své parametry.

Šance pro Chomutovsko

Pokud Ústecký kraj rozhodne o pořízení bateriových vlaků, může to znamenat zásadní posun i pro Chomutovsko. Moderní vlaky by nabídly pohodlnější cestování, lepší návaznost spojů a ekologičtější provoz. Rozhodnutí tak bude nejen technické, ale i politické – zda dát regionu možnost stát se součástí nové éry železniční dopravy.

Nikdy nezmeškejte žádnou důležitou zprávu.

Sdílejte článek:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

Sdílejte článek:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Pinterest
Email

Aktuálně

Top týdne

KOMERČNÍ ČLÁNEK

Nikdy nezmeškejte žádnou důležitou zprávu.

Odběr novinek