Po roce provozu se bateriové vlaky v Česku osvědčují jako spolehlivé řešení regionální dopravy. Přinášejí tišší provoz, úsporu paliva i snížení emisí. Jejich další rozšíření však závisí na rozhodnutí krajů – a mezi nimi i Ústeckého, kde by mohly sehrát významnou roli na tratích Chomutovska.
Rok zkušeností: úspora nafty i emisí
První čtyři bateriové RegioPantery vyjely loni v Moravskoslezském kraji. Českým drahám se osvědčily – zvládají přechod mezi elektrifikovanými a neelektrifikovanými úseky tratí i provoz v zimních podmínkách. Za rok najely přes 680 tisíc kilometrů, z toho polovinu čistě na baterie. Výsledkem je úspora 200 tisíc litrů nafty a snížení emisí o 500 tun oxidu uhličitého.
Výhody pro cestující
Bateriové vlaky dokážou na baterii urazit až 80 kilometrů. To znamená, že cestující nemusí přestupovat tam, kde končí troleje – vlak pokračuje dál. Na některých spojích se díky tomu zvýšil počet cestujících až o 20 procent. Nabíjení probíhá při jízdě pod trolejemi, rekuperací při brzdění nebo v depu.
Ústecký kraj v hledáčku
Rozšíření technologie závisí na krajích a ministerstvu dopravy, které objednávají regionální dopravu. Ústecký kraj patří mezi regiony, které připravují výběrová řízení na pořízení bateriových vlaků. Pro Chomutovsko by to mohlo znamenat modernizaci spojení směrem na Kadaň, Klášterec či Žatec – tedy tratí, kde elektrifikace zatím chybí.
Cena a dotace
Nevýhodou je vysoká pořizovací cena. Podle dopravců jsou bateriové jednotky až desetkrát dražší než nové dieselové vlaky. Proto je jejich nasazení možné hlavně na dotovaných tratích. Bez veřejné podpory by se investice nevyplatila. Dopravci zároveň upozorňují, že za cenu jednoho bateriového vlaku lze elektrifikovat několik kilometrů tratě.
Budoucnost technologie
Škoda Group má uzavřené smlouvy na více než stovku bateriových vlaků pro Česko i zahraničí. Vývoj směřuje k vyšší kapacitě baterií, delší životnosti a rychlejšímu nabíjení. Podobně jako u elektrobusů se očekává, že technologie bude rychle zlepšovat své parametry.
Šance pro Chomutovsko
Pokud Ústecký kraj rozhodne o pořízení bateriových vlaků, může to znamenat zásadní posun i pro Chomutovsko. Moderní vlaky by nabídly pohodlnější cestování, lepší návaznost spojů a ekologičtější provoz. Rozhodnutí tak bude nejen technické, ale i politické – zda dát regionu možnost stát se součástí nové éry železniční dopravy.


























